Vârsta de pensionare în Republica Moldova este reglementată prin Legea nr. 156 din 14.10.1998 privind sistemul public de pensii.
Dreptul la pensie pentru limită de vârstă se acordă dacă sânt îndeplinite cumulativ condițiile privind vârstele de pensionare și stagiile de cotizare prevăzute de prezenta lege.
Pensia pentru limită de vârstă poate fi stabilită la împlinirea vârstelor standard de pensionare prevăzute, cu condiția realizării stagiului minim de cotizare de 15 ani.
Asiguratul care, la împlinirea vârstei standard de pensionare, nu are stagiul minim de cotizare dreptul la alocație în condițiile Legii nr. 499 din 14 iulie 1999 privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni.
Începând cu 1 iulie 2019, a fost stabilită vârsta standard de pensionare de 63 de ani pentru bărbați și, începând cu 1 iulie 2028, vârsta standard de pensionare de 63 de ani pentru femei.
Atingerea acestor vârste se realizează prin creșterea anuală a vârstelor standard de pensionare, conform eșalonării prevăzute în tabelul ce urmează:
Vârsta de pensionare standard
De la 1 iulie | Bărbați | Femei |
2017 | 62 ani 4 luni | 57 ani 6 luni |
2018 | 62 ani 8 luni | 58 ani |
2019 | 63 ani | 58 ani 6 luni |
2020 | 63 ani | 59 ani |
2021 | 63 ani | 59 ani 6 luni |
2022 | 63 ani | 60 ani |
2023 | 63 ani | 60 ani 6 luni |
2024 | 63 ani | 61 ani |
2025 | 63 ani | 61 ani 6 luni |
2026 | 63 ani | 62 ani |
2027 | 63 ani | 62 ani 6 luni |
2028 | 63 ani | 63 ani |
Stagiul complet de cotizare pentru bărbați este de 34 de ani începând cu 1 iulie 2018, iar pentru femei începând cu 1 iulie 2024, conform eșalonării prevăzute în tabelul ce urmează:
Stagiul complet de cotizare
De la 1 iulie | Bărbaţi | Femei |
2017 | 33 ani 6 luni | 30 ani 6 luni |
2018 | 34 ani | 31 ani |
2019 | 34 ani | 31 ani 6 luni |
2020 | 34 ani | 32 ani |
2021 | 34 ani | 32 ani 6 luni |
2022 | 34 ani | 33 ani |
2023 | 34 ani | 33 ani 6 luni |
2024 | 34 ani | 34 ani |
Cauza Moraru și Marin vs. România, cererea nr. 53282/18 și nr. 31428/20.
Hotărârea din 20 decembrie 2022.
Cererile depuse de Liliana Moraru pe data de 06.11.2018 și Doina Marin pe data de 14 iulie 2020 au fost examinate într-o singură procedură.
Primul reclamant a fost reprezentat în fața Curții de avocatul M. V. Holban, al doilea de avocatul M. Bănaș.
Pe data de 07.12.2016, Doamna Liliana Moraru, funcționar public, apropriindu-se de vârsta de pensioare (atunci 60 de ani și șase luni), a depus angajatorului o cerere prin care a solicitat să continue munca până va atinge vârsta de pensionare stabilită pentru bărbați (65). Totuși prin decizia sa din 03.02.2017, angajatorul a decis încetarea raportorilor de muncă din motiv că salariatul a atins vârsta de pensionare.
Reclamanta a contestat respectiva decizie în instanța de judecată. Tribunalul Vrancea i-a dat câștig de cauză. Instanța și-a motivat soluția prin faptul că legislația prevede dreptul de a se pensiona, nu și obligația.
Curtea de Apel Galaţi a casat hotărârea primei instanțe și a dat o soluție contrară pe care a motivat-o prin faptul că contractul de muncă al funcționarului public încetează automat odată atinsă vârsta de pensionare.
Similară este și speța celui de al doilea reclamant, Doina Marin.
În fața Curții reclamanții s-au plâns că prin faptul că nu li s-a permis să lucreze după ce au atins vârsta de pensionare stabilită pentru femei, până la atingerea vârstei de pensioare stabilite pentru bărbați, au fost discriminate pe bază de sex și au invocat art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenție, potrivit căruia:
1. Exercitarea oricărui drept prevăzut de lege trebuie să fie asigurată fără nicio discriminare bazată, în special, pe sex, pe rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine naţională sau socială, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere sau oricare altă situaţie.
2. Nimeni nu va fi discriminat de o autoritate publică pe baza oricăruia dintre motivele menţionate în paragraful 1.
Curtea a statuat anterior că în contextul art. 1 din Protocolul nr. 1, atunci când este vorba de măsuri generale referitoare la strategii economice sau sociale, statul dispune de regulă de o marjă largă de apreciere. Or, statele cunosc direct necesitățile societăților lor. Autoritățile naționale sunt plasate mai bine, decât judecătorul internațional, în a aprecia care este interesul general prin prisma factorilor sociali și economici, iar Curtea va respecta de regulă alegerea politică a legislativelor, cu excepția cazurilor în care “în mod evident nu au o bază rezonabilă” (Stec și Alții vs. Regatul Unit, nr. 65731/01 și 65900/01, § 51).
Totuși, nici o marjă largă de apreciere în sfera politicilor economice și sociale nu justifică adoptarea legilor sau a practicilor care ar încălca interzicerea discriminării (Yocheva și Ganeva v. Bulgaria, nr. 18592/15 și 43863/15, § 101, 11 mai 2021).
În același timp, promovarea egalității de gen este astăzi unul dintre scopurile majore ale statelor membre ale Consiliului Europei. Curtea a statuat în repetate rânduri că diferențele bazate exclusiv pe sex, necesită “motive foarte grele”, “motive deosebit de serioase”, sau, după cum se spune uneori, „motive deosebit de serioase și convingătoare” cu titlu de justificare.
În particular, referințele la tradiție, ipotezele generale sau atitudinile sociale predominante într-o țară anume nu sunt o justificare suficientă pentru o diferență de tratament în bază de sex. De exemplu, statele nu pot impune tradiții care derivă din ideea că bărbatul are un rol predominant în familie, iar femeia unul secundar (Beeler vs. Elveția, nr. 78630/12, § 95, 11 octombrie 2022). În cazul în care o diferență de tratament este bazată pe sex, marja de apreciere a statului este una mică (Emel Boyraz vs. Turcia, nr. 61960/08, § 51, 2 decembrie 2014).
Curtea deja a statuat că diferența dintre vârsta de pensionare a bărbaților și cea a femeilor constituie o diferență de tratament în bază de sex (Stec și Alții vs. Regatul Unit, precitat, § 60). Regula este aceeași și pentru prezenta speță, anume în cazul încetării automate a contractului de muncă odată ce este atinsă vârsta de pensioare stabilită pentru femei.
Rămânea ca Curtea să examineze dacă diferența de tratament în cauză are o justificare obiectivă și rezonabilă, respectiv dacă este acceptabilă prin prisma art. 1 din Protocolul nr. 12.
Astfel, Curtea trebuia să răspundă la întrebarea dacă lipsirea reclamanților de posibilitatea de a opta pentru continuarea raporturilor de muncă după atingerea vârstei de pensionare pentru femei, până la atingerea vârstei de pensionare pentru bărbați a fost compatibilă cu Convenția. Situațiile aduse în atenția Curții au fost generate de faptul că legislația națională prevedea vârste diferite de pensionare pentru bărbați și femei, aspect care până la urmă, ține de schema de securitate socială pusă în aplicare de Statul pârât (§ 114).
În fapt, prin instituirea și menținerea unei reguli generale privind încetarea obligatorie a raporturilor de muncă a femeilor la o vârstă mai mică decât cea stabilită pentru bărbați (…), legiuitorul perpetuează o viziune stereotipă asupra rolurilor genurilor și tratează femeile ca pe un grup omogen lipsit de acțiune, ale cărui situații și dorințe personale în ceea ce privește viața profesională și dezvoltarea carierei, comparativ cu cele ale bărbaților, sunt complet ignorate (§ 118).
Argumentele Guvernului privind interzicerea reclamanților de a lucra după atingerea vârstei de pensionare pentru femei nu sunt nici consistente nici convingătoare, prin urmare nu oferă o justificare rezonabilă sau obiectivă a măsurii respective (§ 121).
Curtea a ajuns la concluzia că lipsa opțiunii pentru reclamanți de a continua să lucreze după atingerea vârstei lor de pensionare, până la atingerea vârstei de pensionare pentru bărbați, constituie o discriminare bazată pe sex, care nu este obiectiv justificată sau necesară în aceste circumstanțe (§ 123).
A existat prin urmare o violare a art. 1 din Protocolul nr. 12 al Convenției.
Vârsta de pensionare în alte state
În Canada, Finlanda, Norvegia, Suedia și SUA, vârsta de pensionare este flexibilă astfel încât cetățenii pot opta pentru o anumită vârstă de pensionare în anumite limite stabilite prin lege.
Vârsta de pensionare în 2022 | Vârsta de pensionare preconizată | |
UE | Bărbați/Femei | Bărbați/Femei (anul) |
Austria | 65 / 60 | 65 (2033) |
Belgia | 65 | 67 (2030) |
Bulgaria | 66 ani 10 luni | 67 (2023) |
Croația | 65 / 63 | 65 |
Cipru | 65 | 65+ (2023) |
Cehia | 63 ani10 luni | 65 (2030) |
Danemarca | 67; 67 | 68+ (2030) |
Estonia | 64 ani 3 luni | 65 (2026) 65+ (2027) |
Finlanda | 64 – 68; 65 | 65 (2027); 65+ (2030) |
Franța | 62 | |
Germania | 65 ani 10 luni | 67 (2031) |
Grecia | 67 | 67+ |
Ungaria | 65 | – |
Irlanda | 66 | 67 (2031) |
Italia | 67 | 67+ |
Letonia | 64 ani 3 luni | 65 (2025) |
Lituania | 64 ani 4 luni/ 63 ani 8 luni | 65 (2026) |
Luxemburg | 65 | – |
Malta | 63 | 65 (2027) |
Țările de Jos | 66 ani 7 luni | 67+ (2025) |
Polonia | 65 / 60 | – |
Portugalia | 66 ani 7 luni | 66+ |
România | 65 / 61 ani 9 –11 luni | -/63 (2030) |
Slovacia | 62 ani 10 luni | 64 (2030) |
Slovenia | 65 | – |
Spania | 66 ani 2 luni | 67 (2027) |
Suedia | 62-68; 65 | 63-69 (2023), 63+ (2026); 66 (2023), 66+ (2026) |
Altele | Bărbați/Femei | Bărbați/Femei |
Australia | 59; 66 ani 6 luni | 60 (2024); 67 (2023) |
Canada | 60–70; 65–70 | – |
Islanda | 67 | |
Japonia | 64 / 62; 65 | 65 (2025) / 65 (2030); – |
Norvegia | 62–75; 67 | – |
Elveția | 65 / 64 | – |
Regatul Unit | 66 | 68 (2046) |
SUA | 62–70 | 67 (2027) |
Vârsta de pensionare în Țările UE în 2010
Nr. | Țara | Bărbați | Femei | Media |
1 | Austria | 65 | 60 | 60,9 |
2 | Belgia | 65 | 65 | 61,5 |
3 | Bulgaria | 63 | 60 | 64,1 |
4 | Cehia | 62 | 60 | 60,6 |
5 | Cipru | 65 | 65 | 63,5 |
6 | Danemarca | 65 | 65 | 61,3 |
7 | Estonia | 63 | 61 | 62,1 |
8 | Finlanda | 65 | 65 | 61,6 |
9 | Franța | 60 | 60 | 59,3 |
10 | Germania | 67 | 67 | 61,7 |
11 | Grecia | 65 | 60 | 61,4 |
12 | Irlanda | 65 | 65 | 64,1 |
13 | Italia | 65 | 60 | 60,8 |
14 | Letonia | 62 | 62 | 62,7 |
15 | Lituania | 62 | 60 | 59,9 |
16 | Marea Britanie | 65 | 60 | 63,1 |
17 | Olanda | 65 | 65 | 63,2 |
18 | Polonia | 65 | 65 | 59,3 |
19 | Portugalia | 65 | 65 | 62,6 |
20 | Slovacia | 62 | 62 | 58,7 |
21 | Slovenia | 63 | 61 | 59,8 |
22 | Spania | 65 | 65 | 62,6 |
23 | Suedia | 67 | 67 | 63,8 |
24 | Ungaria | 62 | 62 | 59,8 |