Inregistrarea intreprinderii – unele impedimente birocratice

În activitatea pe care o desfășurăm, acordăm asistență juridică în procesul privind inregistrarea intreprinderii, context în care întâmpinăm unele impedimente birocratice in cazul investitorilor străini.

Astfel, cu ajutorul procurii este posibilă înregistrarea întreprinderii fără ca străinul să vină în Republica Moldova.

De cele mai multe ori cetățenii străini aleg să dețină ei înșiși funcția de administrator al întreprinderii nou create.

Inregistrarea intreprinderii are loc odată cu emiterea deciziei Agenției Servicii Publice.

Necesitatea prezenței în Republica Moldova a administratorului apare atunci când este necesară deschiderea contului bancar și obținerea semnăturii electronice, acțiuni care nu pot fi îndeplinite cu ajutorul procurii. În acest moment apar și impedimentele.

Primul ar fi faptul că băncile sunt foarte reticente în a deschide cont bancar pentru întreprinderea nou creată, chiar dacă fondatorul/administratorul sunt cetățeni din țările Uniunii Europene. Faptul că funcționarii băncilor adresează întrebări privind activitatea pe care urmează să o desfășoare întreprinderea și se semnează un șir de acte nu este o problemă.

Nedumerirea investitorului străin apare atunci când i se solicită contracte de parteneriat încheiate de noua întreprindere, dovada provenienței mijloacelor bănești pe care acesta încă nu s-a hotărât să le investească, etc.

Practic se pleacă de la prezumția că acesta este de rea-credință, urmând să desfășoare activități ilegale. Ulterior, poate dura până la câteva zile până când banca oferă răspunsul (funcționarii băncii numesc procesul „examinarea posibilității inițierii relațiilor contractuale”). Răspunsul poate fi și negativ (în general, investitorii străini care intenționează să exporte servicii din Republica Moldova sunt refuzați).

Toate acestea, în circumstanțele în care, de regulă, investitorii străini au la dispoziție puțin timp pentru a se afla în Republica Moldova. Din aceste motive trebuie să le explicăm despre necesitatea de a aplica concomitent la mai multe bănci (procesul de aplicare la o bancă durează 2-3 ore), în speranța că vom obține acceptul cel puțin uneia dintre ele.

Totodată este necesar ca administratorul întreprinderii să obțină semnătura electronică, or altfel nu se poate raporta la fisc.

După ce Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe eliberează dispozitivul eToken, administratorul (cetățean străin) află că nu are posibilitatea să acceseze serviciile fiscale electronice deoarece la Agenția Servicii Publice, în datele întreprinderii nou create, lipsește codul său personal moldovenesc (numărul de identificare de stat – IDNP).

Acest număr îi este atribuit străinului doar atunci când trece hotarul Republicii Moldova. În prealabil acesta nu se atribuie. Problema se rezolvă în câțiva pași. Mai întâi este necesar de a solicita de la Inspectoratul General pentru Migrație o adeverință privind atribuirea IDNP. Cererea se soluționează în cinci zile lucrătoare (uneori acest termen nu se respectă).

Ulterior această adeverință trebuie prezentată la Agenția Servicii Publice, care contra plată (1150 lei) face modificări în actele întreprinderii. Doar astfel, IDNP-ul, pe care l-am obținut pe suport de hârtie de la Inspectoratul General pentru Migrațiune, devine disponibil și pentru fisc, fiind posibilă deja raportarea electronică.

Pentru a prezenta adeverința menționată la Agenția Servicii Publice sunt două opțiuni. Se prezintă personal străinul, însoțit de un translator autorizat, sau se eliberează o procură autentificată notarial, fiind necesară de asemenea prezența unui translator autorizat (mai sunt necesari circa 2000 lei).

Programarea la ASP trebuie efectuată cu circa două săptămâni în prealabil. Fără programare sunt primite primele trei persoane din acea zi. Rândul se formează începând cu orele 6.00.

Într-un final, investitorul străin are o întreprindere funcțională.

Doar că gândurile sale se îndreaptă spre ceea ce urmează. Entuziasmul nu mai este ca la început. Mi se dau drept exemplu țări precum Estonia.

Pentru a ușura procesul privind inregistrarea intreprinderii îi sfătuim pe investitorii străini să vină de două ori în Republica Moldova (în caz că nu au timp să aștepte eliberarea adeverinței privind IDNP-ul), pentru a avea deja IDNP-ul în momentul înregistrării întreprinderii și a doua oară pentru a deschide contul bancar și a obține semnătura electronică. Totuși, când explicăm aceste proceduri, mulți investitori renunța la ideea de a mai deschide o întreprindere în Republica Moldova.

Este mai simplu pentru cetățenii străini care au fost anterior în Republica Moldova. În acest caz, în procură se indică pe lângă împuternicirile privind intregistrarea intreprinderii și dreptul de a solicita adeverința de la Inspectoratul General pentru Migrație.  

Alta ar fi situația dacă între Agenția Servicii Publice, Serviciul Fiscal de Stat și Inspectoratul General pentru Migrațiune ar exista o comunicare referitoare la IDNP-ul cetățeanului străin, care să-l scutească pe acesta de procedura descrisă supra. 

11.08.2023

inregistrarea intreprinderii
Alte informații privind inregisrearea intreprinderii găsiți aici.