Inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova

Inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova

Inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova nu este un proces deosebit de complex. Totuși asistența unui avocat vă poate ajuta să economisiți timp, bani și să evitați posibile neplăceri ulterioare înregistrării. 

Constituirea unei firme este primul pas în demararea afacerii, proces în care vă putem acorda consultanța juridică de care aveți nevoie, după caz să vă reprezentăm în fața autorităților din Republica Moldova.

Dacă aveți întrebări apelați avocatul Augustin Procopovici, mob. + 37368093939 (Viber, WatsApp, Telegram) sau scrieți la adresa de email augustin@procopovici.com.

În Republica Moldova autoritatea investită cu înregistrarea societăților comerciale este Agenția Servicii Publice (ASP). Persoanele juridice, filialele şi reprezentanţele lor, precum şi întreprinzătorii individuali se înregistrează la centrele sale multifuncţionale, conform adresei juridice.

Actele pentru înregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova

Pentru înregistrarea întreprinderii este necesar să prezentați Buletinul de identitate sau. În cazul în care sunteți cetățean străin veți prezenta Pașaportul.

Dacă depuneți cererea de înregistrare prin reprezentant, acesta va prezenta procura autentificată notarial sau de către autoritățile consulare (care să acorde toate împuternicirile necasare) și copii de pe actele menționate supra.

Organul înregistrării de stat va verifica dacă pe numele fondatorului au fost înregistrate anterior întreprinderi care au datorii la bugetul de stat sau care nu funcţionează şi nu au fost lichidate în modul stabilit de lege.

Pentru societăţile de asigurare, fondurile nestatale de pensii, asociaţiile de economii şi împrumut şi, în cazurile stabilite de legislaţie, pentru organizaţiile de creditare nebancară este necesar de prezentat avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare.

În conformitate cu Legea nr.308 din 22.12.2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului este necesar să prezentați informaţia despre beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi.

Dacă fondatorul este o persoană juridică este necesar să prezentați hotărârea organului competent al persoanei juridice privind constituirea întreprinderii.

În cazul în care fondatorul este o persoană juridică străină, suplimentar este necesar să prezentați:

  • extrasul din registrul în care este înregistrată persoana juridică cu investiţii străine, tradus în limba română și legalizat notarial.
  • actele de constituire ale persoanei juridice străine în original sau în copii autentificate notarial, traduse în limba română şi legalizate de către oficiile consulare ale Republicii Moldova de peste hotare.

Dacă actele sunt întocmite pe teritoriul statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 05.10.1961 cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, pe care este aplicată apostila în condiţiile stabilite prin această Convenţie, se acceptă la înregistrare fără supralegalizare suplimentară.

Se recunosc pe teritoriul Republicii Moldova fără apostilare şi supralegalizare actele eliberate de către autorităţile României, Lituaniei, Letoniei, Cehiei, Slovaciei, Azerbaidjan, Ungariei, Azerbaidjan, Armeniei, Belarusului, Kazahstanului, Kârghistanului, Rusei, Tadjikistanului, Turkmenistanului, Uzbekistanlului.

Lista statelor şi modul de recunoaştere a actelor oficiale emise de către autorităţile altor state pentru a fi utilizate în Republica Moldova şi a actelor oficiale emise de către autorităţile Republicii Moldova pentru a fi utilizate în străinătate

La primirea cererii şi a documentelor pentru înregistrarea de stat, deponentului i se eliberează un bon de confirmare a primirii cererii, în care se indică numărul cererii şi data primirii acesteia, denumirea structurii teritoriale, lista documentelor depuse, data stabilită pentru eliberarea actelor.

Administratorul întreprinderii

Persoana care va reprezenta întreprinderea este administratorul. Administartorul foate fi fondatorul (unul dintre fondatori) sau o persoană numită în această funcție de fondatori. Administratorul poate fi cetățean al Republicii Moldova sau cetățean străin. La depunerea cererii de înregistrare este necesară prezentarea copiei buletinului de identitate, după caz a pașaportului. În cazul în care administratorul este în imposibilitate să se prezinte la organul întregistrării de stat, fondatorul va prezenta specimenul său de semnătură autentificat notarial.

Denumirea întreprinderii

În denumire pot fi utilizate cuvinte din alte limbi decât cea română, care se transcriu cu caractere latine.

Denumirea trebuie să se deosebească de cele deja înregistrate, astfel încît să se poată face o distincţie evidentă şi clară între ele, fără a fi examinate în detaliu. Din aceste motive este necesar să aveți pregătite mai multe variante de denumire și combinații de cuvinte. Chiar dacă sunteți convins că denumirea Dvs. este originală, veți putea fi surprinși să aflați că este deja întregistrată. Denumirea poate fi rezervată de organul înregistrării de stat pe un termen de pînă la 6 luni.

De asemenea, nu veți putea înregistra o denumire care :

  • coincide cu o marcă înregistrată în Republica Moldova sau cu o marcă notorie străină;
  • conţine numele unei persoane fizice notorii sau alte nume proprii ce nu coincid cu numele participanţilor la constituirea persoanei juridice, dacă nu există în acest sens acordul scris al persoanei respective sau, după caz, al moştenitorilor ei;
  • conține denumirea oficială sau istorică a statului ori abrevieri sau derivate ale denumirii oficiale sau istorice a statului dacă nu există permisiunea corespunzătoare Guvernului;
  • conţine denumirea oficială sau istorică a unităţii administrativ-teritoriale, dacă nu există decizia consiliului local al unității administrativ-teritoriale respective cu privire la acordul privind folosirea acesteia;
  • conţine denumirea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale ori indică, direct sau indirect, că persoana juridică aparţine acestor autorităţi;
  • contravine normelor morale.

Sediul

Organul înregistrării de stat nu este în drept să ceară alte documente pentru confirmarea acestor date. Răspunderea pentru autenticitatea datelor prezentate cu privire la sediu o poartă persoana juridică. Totuși sediul trebuie să fie real și să existe acordul proprietarului în acest sens. Poate fi folosită și adresa unui spațiu locativ.

Obiectul de activitate

Conform art. 176 lin. (2) Cod civil, persoana juridică cu scop lucrativ poate desfăşura orice activitate neinterzisă de lege, chiar dacă nu este prevăzută în actul de constituire.

Important este să dispuneți ulterior înregistrării de autorizațiile și licențele corespunzătoare, în cazul în care ecestea sunt necesare.

Totuși funcționarul organului înregistrării de stat o să vă solicite o listă cu activitățile economice pe care doriți să le desfășurați sau o să vă ajute să o întocmiți.

Pentru informare, Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei îl puteți descărca mai jos.

Finalizarea procesului de înregistrare

Registratorul va verifica cererile şi documentele depuse în vederea corespunderii acestora cerinţelor stabilite de lege, va obţine avizele şi informaţiile necesare pentru înregistrare de la autorităţile publice prin intermediul reţelelor electronice şi va adopta decizia de înregistrare sau decizia motivată de respingere a înregistrării.

Întreprinderea se consideră înregistrată la data adoptării deciziei de înregistrare, care se perfectează în două exemplare, unul dintre care se păstrează la organul înregistrării de stat, iar celălalt se eliberează solicitantului.

Nu este necesar să vă prezentați Serviciul Fiscal de Stat, Biroul Național de Statistică, Compania Naţională de Asigurări în Medicină și Casa Naţională de Asigurări Sociale. Organul înregistrării de stat va efectua de sine stătăor procesul de luare la evidenţă fiscală, statistică, medicală şi socială prin transmitere autorităţilor vizate, în format electronic, a datelor privind înregistrarea și vă va elibera înştiinţarea respectivă.

Deschiderea contului bancar

Pentru deschiderea contului bancar este necsar ca administratorul întreprinderii (după caz și persoana care va deține a doua semnătură, de exemplu viitorul contabil) să se prezinte la insituția bancară aleasă, cu Extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice. La bancă va fi perfectată Fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei.

Întrebări frecvente privind inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova

1. Care sunt taxele achitate pentru inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova?

Pentru înregistrarea unei întreprinderi veți achita la ASP taxa pentru înregistrarea de stat în mărime de 1149 lei pentru întregistrarea în decurs de 24 ore și 4596 lei pentru înregistrarea în decurs de 4 ore. 100 lei se achită pentru elaborarea, redactarea şi aprobarea denumirii. Dacă doriți să ridicați odată cu actele de constituire și un Extras din Registrul de stat al persoanelor juridice, veți achita suplimentar 440 lei (la trei zile prețul este de 110 lei).

Organul înregistrării de stat consideră achitată taxa de înregistrare din momentul efectuării plății acesteia, fapt comunicat de Serviciul guvernamental de plăți electronice printr-o notificare privind efectuarea completă a plății.

Pentru informații actualizate accesați pagina web a ASP.

2. Cît durează inregistrarea unei intreprinderi in Republica Moldova?

Înregistrarea are loc în zilele lucrătoare în termen de 24 de ore sau în regim de urgenţă timp de 4 ore.

Termenul de 24 ore se calculează din ziua lucrătoare imediat următoare celei în care a fost depusă cererea de înregistrare împreună cu toate documentele necesare.

3. Care este mărime capitalului social în cazul Societăților cu răspundere limitată?

Mărimea capitalului social al societăţii se stabileşte de către fondatori în statut. Legea nu prevede careva limite.

4. Dacă angajez un avocat este necesar să mă prezint la ASP ?

Nu. În acest caz va fi necesar să perfectați o procură. Procura poate fi întocmită și în străinătate. Este posibilă comunicarea cu avocatul prin poștă, astfel încât în Republica Moldova puteți veni după înregistrarea întreprinderii.

Inregistrarea unei intreprinderi

Cadrul legal:

Codul civil al Republicii Moldova, nr. 1107 din 06.06.2002

Legea nr. 220 din 19.10.2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali

Legea nr. 135 din 14.06.2007 privind societăţile cu răspundere limitată

Legea nr. 1134 din 02.04.1997 privind societăţile pe acţiuni

Legea nr. 845 din 03.01.1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi

Legea nr. 179 din 21.07.2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii

Legea nr. 308 din 22.12.2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului

Legea nr. 39 din 02.03.2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari